Coronaregels busreizen
Nederland
Voor Nederland is de COVID19-richtlijn touringcarvervoer van toepassing.
- Draag de hele rit een mondkapje (Dit geldt voor alle passagiers vanaf 13 jaar)
- Zorg ervoor dat u een ingevulde en ondertekende verklaring vervoer per touringcar heeft ingeleverd bij de ritorganisator ofwel de vervoerder.
- Stap niet in de bus wanneer u koorts, verkoudheidsklachten of andere ziektesymptomen heeft.
- Houd u aan de regels. De chauffeur bepaalt wat mag en wat niet mag. Houd een passagier zich niet aan de richtlijn, dan kan de chauffeur de toegang verbieden.
- Volg de onderstaande regels voor het instappen en het en uitstappen.
- Stap in en stap uit via de middendeur.
- Stap één voor één in en stap ook weer één voor één uit
- Blijf bij het instappen en uitstappen minstens de door de overheid geadviseerde afstand van elkaar vandaan.
- Loop bij het instappen zover mogelijk door en ga dan pas zitten.
- Passagiers gebruiken zo veel mogelijk dezelfde zitplaats.
- Laat s.v.p. geen afval achter; en met name geen gebruikte mondkapjes.
- Laat bij het uitstappen de passagiers die het dichtst bij de uitgang zitten het eerste uitstappen.
- Loop niet in de touringcar, zodat u altijd zo ver mogelijk bij elkaar vandaan blijft.
- Betaal contactloos als er betalingen in de bus plaatsvinden
België
Voor België zijn de richtlijnen uit de sectorgids van de autocar- en autobussector van toepassing
Bij het vertrek – Bij tussenstop
- Indien een passagier tekenen van ziekte zou vertonen voor het vertrek, dient de chauffeur, samen met de bedrijfsleiding de zorgdiensten te verwittigen en elk contact met andere personen te vermijden. Er wordt zeker niet vertrokken alvorens dit mogelijk risico correct is ondervangen.
- Bij voertuigen met 2 deuren wordt enkel de achterste gebruikt door de passagiers.
- Alvorens in te stappen wordt aan de passagiers gevraagd om de gebruikelijke veiligheidsafstand te bewaren.
- Eventuele controle van documenten, waaronder tickets, gebeurt zonder persoonlijke contacten, in de mate van het mogelijke.
- Bij opstappen op het vervoerbedrijf wordt de inzet van hulpsignalisatie aanbevolen
- De passagiers worden ingedeeld in twee groepen, de L(inks)-groep, die achteraan zal plaatsnemen, en de R(echts)-groep die vooraan zal plaatsnemen.
- Indien een voorafgaande plaats indeling kon worden uitgewerkt, wordt de opstapvolgorde daaraan aangepast.
- Er wordt opgestapt, en later uitgestapt volgens het FILO-principe
- Passagiers volgen de algemeen geldende veiligheidsmaatregelen COVID-19 en ontsmetten bovendien de handen bij elke opstap
- De chauffeur(s) stappen steeds eerst uit en ook laatst in.
- Er wordt zo weinig mogelijk handbagage in het voertuig meegenomen.
- Voor de bagageruimte van het voertuig wordt een veilige perimeter gerespecteerd en best met signalisatie aangeduid, als de standplaats het toelaat.
- De chauffeur behandelt in deze zone de bagagestukken voor in- en uitladen en draagt daarbij verplicht wegwerphandschoenen.
- De passagiers brengen, geordend, de bagage tot in het bereik van de chauffeur , zonder hem/haar te benaderen, en ontvangen hun bagage terug aan de grenzen van de veiligheidszone
Onderweg
- Mondmaskers zijn verplicht voor de passagiers (vanaf 12 jaar) tijdens de hele duur van het traject, indien onderling de veiligheidsafstand van 1,5 meter niet kan gerespecteerd worden.
- Passagiers blijven gedurende het hele traject hun zitplaats gebruiken, ook voor de terugweg. Signalisatie wordt gebruikt, of aangebracht, om de eigen plaats te helpen memoriseren.
- Het toilet aan boord wordt niet opengesteld, er worden voldoende haltes aan sanitaire voorzieningen gepland bij langere trajecten.
- De koelkast aan boord wordt niet gebruikt voor de verdeling van dranken of versnaperingen voor de passagiers.
- Tijdens deze haltes wordt het voertuig extra verlucht.
- Gezien de onderlinge afstand voldoende groot is, is een dubbele bemanning, met respect tot rij- en rusttijden, in de chauffeurszone toegestaan. Bij wisselen van chauffeur dient de post, alsook de bijrijdersplaats te worden ontsmet.
- Indien de chauffeurszone is afgesloten door een flexibele afscheiding van de passagierszone is de chauffeur vrijgesteld van het dragen van mondmasker.
- Tijdens ritten zonder passagiers zijn de chauffeur of mekanieker vrijgesteld van de verplichting van het dragen van mondmasker.
- Vast proces voor de verhandeling van verdachte COVID-19 gevallen:
- Isolatie van de betrokken passagier – elk contact met andere personen moet worden vermeden
- Contact opnemen met de vervoersmaatschappij en met de federale of lokale politie die verdere stappen met de chauffeur, groepsleider en met het bedrijf zal coördineren.